Her yeni açılan firma hemen marka olmak, herkes tarafından bilinmek ve satışlarını artırmak istiyor. Marka olmanın zorlu sürecinden çabuk sıyrılmak isteyenler genel olarak yarı yolda kalıyorlar. Marka olmak başarılı bir marka yönetimini de beraberinde getiriyor. Bu nedenle oluşturacağınız markanın büyümesi iyi yönetiminize bağlı. Peki marka nedir, nasıl yönetilir, stratejileri var mıdır? Bunları tek tek açıklayalım.
Marka Nedir?
Amerikan Pazarlama Derneğinin Tanımına göre: “Bir veya bir grup üretici ya da satıcının mal ve hizmetlerini belirlemeye, tanıtmaya ve rakiplerininkinden ayırıp farklılaştırmaya yarayan isim, terim, sözcük, farklı simge (sembol), tasarım (dizayn), işaret, şekil, renk veya bunların çeşitli bileşenleridir.”
Bir markayı tanımlayan ve farklı hale getiren bileşenler markanın unsurlarını oluştururken genel olarak herkesçe bilinen ve akıllarda kalan firmalara da marka denmektedir. Takipçileri olan, ürünlerinin satış oranları fazla olan, ismi akıllara kazınmış, merakla takip edilen firmalar marka olmuş demektir. Peki siz marka mısınız? Bir test edelim:
- Ürettiğiniz ürünler ve hizmete yönelik farklılaşma yönünde çaba harcıyor musunuz?
- Kalite ve verimlilik için yönetim anlayışınızı geliştiriyor musunuz?
- Yönetimde marka ya da iletişime yönelik bir görev tanımı var mı?
- Ürün ya da hizmet sattığınız müşterilere yönelik sadakat ve güven arttırıcı çalışmalar yapıyor musunuz?
Bu sorulara olumsuz cevap verdiyseniz markanızı daha oluşturamamışsınızdır. Marka oluşturamadıysanız da yükselmeyi ve tanınmayı beklememelisiniz.
Markaların Firmalar İçin Önemi
Markalar firmalar için büyük oranda değerli bir yasal mülkiyet sunarken tüketici davranışlarını etkiler ve satın alma kararlarını belirler. Gelecek için istikrarlı gelir kaynağı olan markaların belli özellikleri yasal olarak korunuz ve kalite düzeylerini işaret eder. Ürünlerin benzersiz özelliklerle donatılması ve rekabet üstünlüğü sağlama firmalar için önemlidir. Bir firma markasından gelir sağlamadıkça başarılı olamaz.
Türkiye’nin En Değerli Markaları Başarı için Neler Yapıyor?
- Çalışanlarını yeni nesilden yetiştiriyorlar.
- Pazarlama yatırımları yapıyorlar.
- AR-GE süreçlerine yatırım yapıyorlar.
- Müşteri beklentilerine ve taleplerine karşılık veriyorlar.
- İletişim yatırımlarını artırıyorlar.
- Markalarına sahip çıkarak itibar yönetimine önem veriyorlar.
- Yenilikleri takip ederek marka gelişimine katkı sağlıyorlar.
Marka Stratejileri İle Başarı Sizin De Hakkınız!
Marka stratejisi oluşturarak tanıtım ve reklam çalışmalarınızı, yönetim düzenlemelerinizi, AR-GE çalışmalarınızı belirleyebilirsiniz.
- Alt Marka Stratejisi: Ana marka altında farklı markaların kullanılmasıdır. Pazarlama maliyetlerini ve emeğini düşürür.
- Çok Marka Stratejisi: Aynı ürün sınıfında iki ya da daha fazla markanın geliştirilmesidir.
- Ortak Marka Stratejisi: Ayrı markalar için ortak stratejide kullanılmasıdır.
- Genişletme Stratejisi: Aynı markanın farklı ürün sınıfları için kullanılmasıdır.
Marka stratejinizi şirketinizin amaçlarına uygun şekilde oluşturmalısınız. Stratejiniz olmadan büyük satışlar gerçekleştirmeniz mümkün olmaz. Sürekli kullanacağınız ve firmanızı yükseltecek, geniş kapsamlı bir marka değeri yaratmanızı sağlayacak stratejiler işinizi kolaylaştırır. Başarılı bir marka stratejisi ise şöyle olur:
- Markanız işinizle ilgili olsun: Müşterileriniz sizi markanızla algılar. Rakiplerinizden ayrı olmak için şirketinizin neyi en iyi yaptığını bularak bunu marka stratejisi haline getirin. Markanızın denk geldiği kelimeyi bularak ürün ve hizmetinizin hangi yönlerde güçlü olduğuna karar verin ve marka iletişiminde kullanın.
- Tutarlı olun: Markanızın niteliklerini belirlediğinizde bunlara bağlı kalmalısınız. Markanızla ilgisi olmayan şeylerden bahsetmeyin. Tanıtım yaptığınız ürün ve hizmet için ziyaretçilerinizin anlayacağı içerikler üretin. Markanızı tanımlayın ve bu tanımı bütün materyallerinizde kullanın.
- Duygusal bağ oluşturun: Marka ürünleri ve hizmetleri kişilerde duygusal bağ oluşturabilir. Ferrari tutkunlarının daha ekonomik bir araç almamasını böyle açıklayabilirsiniz. İnsanlar tutkunu olduğu ürünleri alırlar. Siz de müşterilerinizle bağ kuracağınız ürünler geliştirmeli ve etkileyici sloganlarla tanıtımını yapmalısınız.
- Ödüllendirin: Sürekli müşterileriniz olan kişilere ya da potansiyel kitlenize hediyeler gönderin, kampanyalar sunun. Özel günlerinde yanında olun ve onlara değer verdiğinizi hissettirin.
- Ölçün: Pazarlama kampanyalarınızın başında markalı ve organik aramalar için pazarlama analizlerinizi kontrol edin. Başarınızı ölçmek bir sonraki adımınızı belirlemenizi sağlar.
- Esnek olun: Ürün ve hizmet sunarken eski taktikleriniz artık işe yaramıyorsa, onları değiştirin. Sıra dışı ve etkileyici kampanyalar üretin. Sloganınızı bile değiştirin.
- Rakiplerinizden haberiniz olsun: Rekabet firmanızı hareketli tutacaktır. Rakiplerinizin çalışmalarına ve kampanyalarına göz gezdirin. Eksiklerinizi görün ve bunları düzeltin. Onlardan daha iyi stratejiler geliştirmeye çalışın.
Firmanızın ihtiyaçlarına göre özel marka yönetme stratejisi geliştirir ve uygularsanız daha başarılı olursunuz. Bunun için marka danışmanlarından da yararlanabilirsiniz ya da Marka Yönetimi Eğitimi de alabilirsiniz. Size uygun strateji geliştirme planı hazırlayacaklardır. Unutmayın, gelişmeden ve değişmeden kazanamazsınız.