İş yaşamındaki özelliklerinizi ve becerilerinizi nasıl tanımlarsınız? Size göre patronunuzun her dediğini yapmanız, iyi bilgisayar kullanmanız, 3 dil bilmeniz yeterli mi? Peki iletişim becerilerinizi sorguladınız mı hiç?
İş yerinde tüm gün iş arkadaşlarınızla, müşterilerinizle, patronunuzla, firmalarla iletişim kuruyorsunuz. Gününüzün yarısını belki de konuşmak kaplıyor. Pazarlama yapmak için, haberleşmek için, fikirlerinizi belirtmek için iletişim araçlarını kullanıyorsunuz.
Etkili iletişim kurup kurmadığınızı bilmek iş ve sosyal hayatınızın yapı taşı olan iletişimi daha iyi kullanmanızı sağlayacaktır. Eğitimli ve deneyimli insanlar olarak iletişim becerilerimizin gelişmiş olması gerekiyor. İş yerinde sergilediğimiz tutum; kişilerin bizle konuşup konuşmamasına, ilişkilerin zedelenmesine, insanların emeklerinin boşa gitmesine neden olabiliyor.
Araştırmalar iş yerinde geçen konuşmaların yanlış anlaşılmalara ve tartışmalara sebep olduğunu gösteriyor. İyi iletişim kurmak için anlama ve anlatma kabiliyetlerimizi geliştirmemiz gerekiyor. Etkili İletişim ve İmaj Kursu ile İletişim Becerileri Kursu ise anlama ve anlatma kabiliyetlerimizi geliştiriyor.
Kurslar sırasında ya da kurumsal hayatta iletişim kurarken dikkat etmemiz gereken belli prosedürler de oluyor. Bunlar:
- Sıranızı beklemelisiniz: Karşınızdakinin konuşmasına fırsat vermezseniz iletişim kuramazsınız. Sürekli konuyu domine etmek ve konuşmak iletişim kavramını öldürür.
- Birbirinizle bağlantı kurmalısınız: Birbirinizi dinlemediğinizde karşınızdakinin söylediğinden tamamen farklı bir konuya geçebilirsiniz. Bu nedenle konuştuğunuz kişinin söyledikleriyle bağlantı kurun.
- Birbirinize karşı açık fikirli olun: Karşınızdakinin fikirlerini kabul etmek zorunda değilsiniz ancak saygı duymalısınız. Konular hakkında farklı önerileriniz ve fikirleriniz olabilir. Birbirinizi dinleyerek yeni şeyler öğrenin
- Ortak bir amaç çevresinde toplanın: İletişimden yüksek verim almak için ortak amaçlarınızın olması gerek. Özel hayatınızda ve iş hayatınızda kişilerle doğru bir bağ kurmak istiyorsanız amaçlarınız ortak olmalı. Şirketi büyütmek, ürünü satmak, daha çok kişiye ulaşmak gibi.
İletişimin En Önemli Unsuru: Dinlemek
Etkili iletişimin en önemli ayağı dinlemektir. Karşılıklı ileti alışverişinin sağlıklı olması iletişim bozukluğundan kaynaklanan yanlış anlaşılmaları ve eksikleri giderir. Peki siz hangi gruptasınız? İyi bir dinleyici mi yoksa kötü bir dinleyici misiniz?
İyi bir dinleyici iseniz sahip olmanız gereken nitelikler:
- Göz teması kurmak
- Karşınızdaki kişinin mesajlarını değerlendirmek
- Sabırlı olmak
- Karşınızdaki kişinin konuşmasını kesmemek
- Karşınızdaki kişiye sorular sormak
- Empati kurmak
- İlgili olmak
- Yargılamamak
- Açık görüşlü olmak
- Dinlediğini belli etmek
Kötü bir dinleyici iseniz özellikleriniz şunlardır:
- Karşınızdakinin sözünü kesmek
- Göz temasından kaçınmak
- Dikkat dağınıklığı
- Konuyu değiştirmek
- Karşınızdakini yargılamak
- Karşınızdakine ilgisiz görünmek
- Empati kuramamak
- Konuşmaya çalışmak
- Akıl vermek
- Konuşmaları kısa kesmek
Karşınızdakine davranışlarınız ikinci örneğimizdeki gibiyse iyi bir iş arkadaşı değilsinizdir. Kariyer hedeflerinizi gerçeğe çevirmek için dinleme alışkanlığınızı artırmalısınız. İyi bir dinleyici olarak etkili iletişim kurabilirsiniz. Öncelikle karşınızdaki kişinin nasıl biri olduğunu, nelere kızacağını bilmeniz gerekir. Aynı zamanda çevrenizden iletişiminizle ilgili eleştiriler alabilirsiniz. Objektif bakış açısı kendinizi yargılamanızı ve geliştirmenizi sağlar.
Etkili iletişim için aynı zamanda dersler alabilir, kurumsal iletişimin temellerini öğrenip uygulayarak daha başarılı olabilirsiniz. Kariyer basamaklarını hızla çıkmak için kendinizi iyi anlatırken karşınızdakini de iyi dinlemelisiniz. İmaj kursları sayesinde eksiklerinizi kapatabilirsiniz.